سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آی اکسیر

همه ما از اینکه پوستمان دچار خط و چروک شود و موهایی سفید بین موهایمان ببینیم وحشت داریم و در تلاشیم راهکارهایی برای حل این مشکل و کاهش سرعت افزایش سن خود بیابیم. در این مقاله سعی شده برخی از این راهکارها ارائه شود. در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها پرداخته می شود.

  1. خواب کافی ندارید: اگر خواب کافی خود را دریافت نکنید، پوست می تواند شروع به چروک شدن و افتادگی زودهنگام کند. این امر تا حدی به این دلیل است که بدن شما کورتیزول بیشتری ترشح می کند ، یک “هورمون استرس” که باعث تجزیه کلاژن می شود و پوست را صاف و براق نگه می دارد. سعی کنید ساعات منظم خواب خود را تنظیم کنید و از الکل، کافئین و وسایل الکترونیکی قبل از خواب خودداری کنید.
  2. شما سیگاری هستید:اگر از دخانیات استفاده می کنید، علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان، ممکن است در سنین پایین پوست دچار چین و چروک و افتادگی شود. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون می شود که مواد مغذی ضروری مانند اکسیژن را به سطح پوست می رساند و ممکن است تولید کلاژن در بدن شما را کند کند. با پزشک خود در مورد راه های ترک این عادت صحبت کنید.
  3. شما زیاد در معرض خورشید هستید: مقداری از نور خورشید برای شما مفید است، اما جذب زیاد اشعه ماورا بنفش به کلاژن موجود در پوست آسیب می رساند و ممکن است باعث شود بدن شما مقدار زیادی پروتئین به نام الاستین تولید کند. ممکن است مشاهده کنید که پوست شما شروع به ضخیم شدن و احساس خشن با چین و چروک های عمیق و رنگ های متنوع (لکه های پیری) کند. اگر در معرض آفتاب مستقیم هستید، با کلاه، لباس آستین بلند و عینک آفتابی خود را بپوشانید. همچنین از ضد آفتاب ” SPF 30″ استفاده کنید.
  4. پوست خود را مرطوب نگه دارید: اگر پوست شما خشک شود، می تواند ظاهر ناصاف و پوسته پوسته یک فرد مسن را به شما بدهد. پوست خود را روزی یک یا دو بار بشویید. سعی کنید شستشوی ملایم داشته باشید زیرا اسکراب سخت آن را تحریک می کند. از یک پاک کننده ملایم و بدون الکل یا مواد دیگری استفاده کنید که می تواند باعث التهاب، خشن یا خشک شدن پوست شود. با کرم مرطوب کننده پوست خود را مرطوب نگه دارید و دو بار در روز، رطوبت پوست خود را حفظ کنید.
  5. غذای سالم بخورید: غذاهای مناسب به جلوگیری از بیماری های قلبی، دیابت و سایر بیماری هایی که انرژی جوانی شما را از بین می برند، کمک می کند. رژیم غذایی مدیترانه ای برای قلب  و مغز خود در نظر بگیرید.  ممکن است مجبور شوید کمی از گوشت قرمز چرب را کم کنید، اما از غذاهایی مانند ماهی، آجیل، روغن زیتون و آووکادو و همچنین غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، پروتئین های سالم دریافت خواهید کرد.
  6. به اندازه کافی ورزش کنید: فعالیت بدنی منظم راهی اساسی برای احساس جوانی در خود است. این فعالیت ماهیچه ها را تقویت می کند، انرژی شما را افزایش می دهد و روحیه شما را بهبود می بخشد. حرکت به اطراف ، مغز شما را هوشیار نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری های وابسته به سن مانند بیماری های قلبی را کاهش می دهد. نیازی به رفتن به باشگاه یا پیوستن به تیم راگبی نیست. پیاده روی سریع، کار در حیاط یا حتی رقص می تواند یک نوع ورزش باشد. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته این کار را انجام دهید.
  7. شما خیلی چشم خود را جمع می کنید: هنگامی که چشمان خود را جمع می کنید، پوست صورت خود را چروک می کنید، که با گذشت زمان منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک می شود. در واقع ، هر عبارتی که مرتباً بیان می کنید می تواند یک مشکل باشد. اگر زیاد بیرون از منزل هستید، ممکن است عینک آفتابی مانع از جمع کردن چشم شما شود و از ایجاد چروک که در گوشه های خارجی چشم شما ایجاد می شود، بکاهد. یک کلاه لبه دار بزرگ هم صدمه می تواند به این موضوع کمک کند.
  8. داشتن روابط اجتماعی: برقراری ارتباط با دوستان و خانواده می تواند به شما در جوان ماندن کمک کند و همچنین سلامت عاطفی و جسمی شما را تقویت می کند. به شما کمک می کند اضطراب، افسردگی و زوال عقل مرتبط با کهولت سن، از جمله بیماری آلزایمر را از بین ببرید. و هنگامی که به دنبال یک جامعه می گردید، به یاد داشته باشید، کیفیت ارتباطات اجتماعی شما مهم است ، نه کمیت آن.
  9. فشار خون خود را چک کنید: فشار خون بالا خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با سن مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد، احتمالاً به این دلیل که به رگ های خونی کوچک در مغز شما آسیب می رساند. به نظر می رسد افرادی که فشار خون خود را با رژیم، ورزش و دارو کنترل می کنند می توانند این افت مغز را کاهش داده و یا از آن جلوگیری کنند.
  10. شما دست یاری نمی دهید: بدن شما هنگام خرج کردن برای افراد دیگر، اندورفین بیشتری ترشح می کند تا زمانی که برای خود خرج می کنید. اما لازم نیست پول باشد. آرامش، لذت و ارتباطی که هنگام کمک به شخصی احساس می کنید اغلب باعث می شود بیشتر این کار را انجام دهید، که به نوبه خود باعث آرامش و شادی شما می شود. استرس را کاهش می دهد و حتی ممکن است به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن شما (دفاع بدن در برابر میکروب ها ) کمک کند.
  11. مدام چِکاپ کنید: شما باید هر ساله پس از 50 سالگی برای معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه کنید. وی فشار خون، کلسترول و قند خون شما را بررسی می کند. مقادیر زیاد می تواند منجر به بیماری قلبی، زوال عقل و سایر بیماری های وابسته به سن شود. وی همچنین ممکن است علائم افت روان مانند مشکلات حافظه را بررسی کند. هرچه زودتر از مشکلات مطلع شوید، سریعتر می توانید درمان آنها را شروع کنید.
منبع: