سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آی اکسیر

اگر تا به حال صبح از خواب بیدار شده اید و می بینید که قند خون شما زیاد شده است، ممکن است با خود فکر کرده باشید: «چگونه این امکان وجود دارد؟ من وقتی خواب بودم چیزی نخوردم! “

این مسئله اغلب هنگامی که من با مشتریانی کار می کنم که برای کنترل دیابت نوع 2 کار می کنند، مطرح می شود. دو متهم رایج:

اثر Somogyi – اگر قندهای خون در هنگام خواب خیلی کم شوند (افت قند خون)، بدن با ترشح هورمون هایی که سطح قند خون را بالا می برند، واکنش نشان می دهد. گاهی اوقات بدن قند خون را بیش از حد بالا می برد و باعث افزایش قند خون در زمان بیدار شدن می شود.

پدیده سحر – در ساعات اولیه صبح، افزایش قندهای خون در طی بیدار شدن غیرمعمول نیست. هورمون هایی آزاد می شوند که به کبد سیگنال می دهند تا گلوکز را در جریان خون آزاد کند. برخی از محققان فکر می کنند این “پدیده” به دلیل یک دوره مقاومت به انسولین در هنگام خواب است. این متفاوت از اثر Somogyi است زیرا در اثر بازگشت قند خون ایجاد نمی شود.

افزایش قند خون هنگام بیدار شدن همچنین می تواند نشان دهنده این باشد که شما باید داروها یا روش زندگی خود را تنظیم کنید، بنابراین مهم است که با دکتر خود صحبت کنید تا علت را مشخص کنید و بهترین راه حل ها را شناسایی کنید.

برای بسیاری از افراد، این راه حل می تواند به سادگی خوردن میان وعده قبل از خواب برای کمک به تثبیت قندهای خون و جلوگیری از کاهش گلوکز بیشتر کبد در جریان خون در هنگام خواب باشد. اگر پزشک توصیه می کند یک میان وعده قبل از خواب به برنامه روزانه خود اضافه کنید، غذاهای غنی از پروتئین و چربی های سالم و کم کربوهیدرات را در نظر بگیرید.

در اینجا هشت میان وعده سالم هنگام خواب وجود دارد که می تواند به شما کمک کند از افزایش قند صبحگاهی جلوگیری کنید:

آجیل – یک مشت آجیل بو داده یا خام، ترکیبی عالی از پروتئین و چربی های سالم با کربوهیدرات محدود را ایجاد می کند. سعی کنید مخلوط آجیل را با گزینه هایی مانند بادام، گردو، آجیل برزیلی و پسته مخلوط کنید. هر یک از آنها مشخصات ویتامین ها و مواد معدنی خود را فراهم می کنند اما حاوی مقادیر زیادی چربی سالم و همچنین فیبر هستند که برای پایدار نگه داشتن قند خون ضروری است.

پنیر و کراکر – این میان وعده مورد علاقه طرفداران ساده و در عین حال راضی کننده است. پنیر رشته ای یا چند مکعب پنیر را با یک مشت کوچک کراکر غلات کامل ترکیب کنید تا ترکیب خوبی از کربوهیدرات ها و پروتئین ها ایجاد شود. اگر متوجه شدید که کرارکرها سطح گلوکز شما را بیش از حد بالا می برند، می توانید آنها را برای سبزیجات تازه مانند خیار، فلفل دلمه ای خرد شده یا گوجه گیلاس جایگزین کنید.

هوموس و سبزیجات – نخود موجود در هوموس منبع فوق العاده ای از پروتئین و فیبر است که به کاهش جذب گلوکز در جریان خون کمک می کند. چند قاشق غذاخوری همراه با سبزیجات خام و تازه یک میان وعده قبل از خواب با فیبر را ایجاد می کند.

پاپ کورن – خوابیدن روی کاناپه با یک کاسه کوچک پاپ کورن ممکن است یک درمان ساده باشد، اما بسته به نوع تهیه آن می تواند در واقع کاملاً سالم باشد. پاپ کورن حاوی مقادیر زیادی فیبر است که به ثابت ماندن قند خون حتی در زمان مصرف کربوهیدرات کمک می کند. از پاپ کورن تهیه شده با روغن های گیاهی بسیار فرآوری شده یا حاوی قندهای اضافی خودداری کنید.

سیب با کره بادام زمینی یا بادام – بادام زمینی و بادام هر دو سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم هستند. با یک سیب کوچک و رشته ای همراه هستید و یک میان وعده عالی و راضی کننده دارید که مطمئنا قندهای خون را در طول شب ثابت نگه می دارد.

ماست و انواع توت های ساده – فواید غذایی بسیاری برای ماست ساده از جمله دوز مناسب پروتئین و باکتری های سالم روده که به پروبیوتیک معروف هستند، دارد. ماست ساده ترش و دارای کربوهیدرات نسبتاً کمی است. چند قاشق غذاخوری توت تازه برای افزایش فیبر اضافه کنید و کمی مخلوط به دست آمده را شیرین کنید.

نان تست آووکادو – آووکادو مملو از چربی های مفید برای قلب است که می تواند برای کسانی که دیابت دارند بسیار مفید باشد. چربی همچنین به کاهش جذب گلوکز در جریان خون کمک می کند، به همین دلیل آووکادو با یک ماده غذایی با تراکم کربوهیدرات بالاتر مانند نان تست ترکیب می شود. برای نان تست، انواع فیبر بالاتر با غلات کامل را انتخاب کنید. فیبر بیشتر، تأثیر کمتری روی قندهای خون دارد.

پودینگ دانه چیا – قبل از خواب دندان شیرینی دارید؟ پودینگ دانه چیا مملو از پروتئین، فیبر و چربی های سالم است، اما هنگام خوردن آن نیز احساس سرخوشی می کنید. با خیساندن چند قاشق غذاخوری دانه چیا در شیر مورد علاقه خود برای چند ساعت می توانید پودینگ را به راحتی تهیه کنید – برای کاهش کربوهیدرات، شیر بادام یا نارگیل شیرین نشده را امتحان کنید. برای طعم دادن به پودینگ، می توانید یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو ساده برای انواع شکلات اضافه کنید، یا عصاره وانیل یا دارچین اضافه کنید. با توت یا کمی استویا شیرین کنید.

مهم است که دقیقاً هرگونه تغییر در قند خون را قبل و بعد از مصرف میان وعده و هنگام بیدار شدن بررسی کنید تا مشخص شود که این میان وعده تأثیر مثبتی در تثبیت قندهای خون شما داشته است یا خیر. افراد متفاوت هستند و می توانند در مقابل غذاهای مختلف واکنش متفاوتی نشان دهند.