سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آی اکسیر

همه افراد هر شب به 7-9 ساعت خواب نیاز دارند تا در طول روز احساس مثمر ثمر و احساس خوبی داشته باشند. اما مبتلایان به بیش فعالی غالباً دچار مشکل خوابیدن و خواب ماندن می شوند.

از آنجا که احساس خستگی می کنید، علائم ADHD شما بدتر می شود و همین امر خوابیدن در شب بعد را دشوار می کند. این چرخه تکرار می شود. و این برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد. یک مطالعه نشان داد که تقریباً دو سوم افراد مبتلا به ADHD – 67? – خواب راحت شبانه را دشوار می دانند.

اما چرا؟ و راه حل چیست؟ گرچه متخصصان دقیقاً نمی دانند که چگونه مشکلات خواب و بیش فعالی با یکدیگر ارتباط دارند، اما آنها در مورد برخی از دلایل احتمالی و مواردی که می تواند به شما کمک کنند اطلاع دارند.

بیش فعالی باعث بی خوابی می شود

علاوه بر موارد عادی که می تواند هر کسی را از استراحت شبانه راحت کند، در صورت داشتن بیش فعالی بیش از حد ممکن است چالش های اضافی وجود داشته باشد. این شامل:

مشکلی در حفظ برنامه وجود دارد. افراد مبتلا به بیش فعالی اغلب به راحتی حواس پرت می شوند و متوقف کردن پروژه ها، تنظیم وقفه ها و رفتن به رختخواب کار سختی است. حتی هنگامی که در رختخواب هستید، آرام کردن ذهن و آرامش کافی برای خوابیدن دشوار است.

محرک ها داروهای محرک که اغلب برای درمان ADHD استفاده می شوند می توانند احساس بیداری بیشتری داشته باشند و خواب را سخت تر کنند. این علاوه بر کافئین دریافتی از منابعی مانند قهوه، چای، نوشابه و شکلات است.

در اغلب موارد مبتلایان به بیش فعالی نیز اضطراب، افسردگی، اختلالات خلقی یا سوء مصرف مواد دارند که می تواند خواب رفتن و خوابیدن را دشوار کند.

اختلالات خواب با ADHD گره خورده است

اختلالات خواب فراتر از خواب بد شبانه است. و اگر بیش فعالی داشته باشید، می تواند استراحت شما را بدزدد و در طی روز حواس شما را پرت و تحریک کند. این شرایط در بین افرادی که بیش فعالی دارند بیش از حد معمول است به طوری که متخصصان معمولاً هنگام تشخیص بیش فعالی، مشکلات خواب را بررسی می کنند.

برخی از اختلالات شایع خواب که باید مراقب بود عبارتند از:

اختلالات خواب با ریتم شبانه روزی. بدن شما در طول روز تغییراتی ایجاد می کند تا در یک دوره 24 ساعته میزان نور و تاریکی را تنظیم کند. بعضی اوقات ممکن است بدن شما با چرخه سازگار نباشد و در زمان مناسب هورمون هایی مانند ملاتونین آزاد نکند. این به نوبه خود می تواند خوابیدن را سخت کند. چراغ های روشن، به ویژه چراغ های آبی مصنوعی از لپ تاپ ها و تبلت ها، می توانند ساعت داخلی بدن شما را مختل کنند.

آپنه: خواب افراد مبتلا به آپنه خواب در طول شب متوقف می شوند و شروع به تنفس می کنند. استراحت شما بهم ریخته و احساس خستگی در شما ایجاد می کند. حدود 3? از کل افراد و 25? از مبتلایان به بیش فعالی دارای آپنه خواب یا مشکل دیگری در “تنفس بی نظم خواب” هستند. اگر با صدای بلند خرخر می کنید، ممکن است بخواهید این مورد را نزد پزشک خود بگویید زیرا می تواند نشانه آپنه خواب باشد.

سندرم پای بی قرار (RLS): علائم شامل ناراحتی اندام و تمایل شدید به حرکت دادن پاها هنگام خواب است. برخی از افراد این احساس را مانند کشیدن، ضربان، درد یا خارش در داخل پای خود توصیف می کنند. حدود 2? از کل افراد و 44? از مبتلایان به ADHD  دارای RLS هستند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

اگر بیش فعالی و اختلال در خواب دارید، باید به پزشک خود بگویید. شما ممکن است برای سهولت خواب به تغییر داروهای خود نیاز داشته باشید، یا ممکن است یک مطالعه خواب انجام دهید تا ببینید آیا دلیل اصلی دیگری برای بی خوابی شما وجود دارد.

اگر سایر دلایل را رد کرده باشید، ممکن است علائم بیش فعالی شما مقصر باشد. شما می توانید با انجام عادات و روال های سالم زیر استراحت خود را بهبود ببخشید. تو باید:

  • از چرت زدن 4 ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • از خوردن کافئین 4 ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • اگر داروی محرک مصرف می کنید، مطمئن شوید که آن را در اسرع وقت مصرف می کنید.
  • یک برنامه آرام برای خواب داشته باشید.
  • هر روز تقریباً در یک ساعت مشخص بخوابید.
  • در یک تخت راحت در یک اتاق تاریک و ساکت بخوابید.
  • عصر از دیدن صفحه نمایش (تلویزیون، تلفن های هوشمند و غیره) و رسانه های الکترونیکی خودداری کنید.

منبع:

اختلالات بیش فعالی و خواب بزرگسالان